Konstruktion av ett radialdäck

Delar av ett radialdäck
Radial stomme
Radialdäck måste tåla mycket. Därför måste radialstommen vara flexibel, stabil och stark, särskilt på jordbruks- och jordförflyttningsdäck. Det är därför som flera lager av rayon-, nylon-, polyester- eller stålkord appliceras i rät vinkel mot färdriktningen. Från pärla till pärla löper de radiella snörena parallellt och i 90 graders vinkel.
Stommens hållfasthet beror på:
- Antalet kardeler
- Kvaliteten (draghållfasthet och elasticitet hos kordmaterialet)
- Antalet lager av kordelar
Stommens hållfasthet avgör det maximala däcktrycket. Däcktrycket och luftvolymen bestämmer i sin tur den maximalt tillåtna belastningen (lastkapaciteten) på däcket. Eftersom volymen i jordbruks- och jordförflyttningsdäck varierar kraftigt i varje situation, uppstår skillnader i lastkapacitet och tillåten hastighet för dessa däck.
Bälten och kordlager
Ovanpå stommen läggs däckets bälte, som består av två eller flera diagonalt liggande kordlager. Däckets bälte bildar en enhet med slitbanan, vilket gör att det inte förändras i längd under körning. Syftet med bältet är att tillsammans med slitbanan skapa en styv och stabil enhet.
Slitbana med mönster
Den mest omtalade delen av däcket som är i kontakt med marken eller vägbanan. Slitbanan är tillverkad av gummi, och inom jordbruks- och entreprenadsegmentet finns det en enorm variation av slitbanedesigner, det vill säga: mönster. Att ge bra dragkraft eller ett högt motstånd mot skärskador är ofta avgörande för valet av rätt mönster. Dessutom kan mönsterdjupet variera kraftigt mellan olika däck. Slitbanegummit måste alltid ha hög motståndskraft mot sprickbildning, böjning, deformation och slitage.
Skuldror
Skuldrorna utgör övergången mellan slitbanan och däcksidorna.
Sidoväggar
Däckets sidovägg ger stötdämpning, det vill säga flexibilitet åt stommen. Detta gör att radialdäcket kan deformeras och absorbera stötar. Sidoväggarna måste ha god beständighet mot väderpåverkan, vibrationer och rörelse. Gummit i sidoväggarna består av en elastisk gummiblandning som skyddar stommen. Däckmärkningar finns också på sidoväggen.
Vulster
Vulsterna (hällorna) skapar förbindelsen mellan däck och fälg. De förhindrar att däcket slirar på fälgen. På utsidan av vulsten finns en "breaker" som fungerar som skydd och hindrar att smuts och sand tränger in. På grund av den relativt stora diametern och den låga fälgkanten får entreprenaddäck bara pumpas upp till ett begränsat tryck vid montering – detta kallas monteringstryck. Om detta tryck överskrids kan vulsten pressas över fälgkanten, vilket är mycket farligt.
Tubeless-skikt (TL/TT)
I däck med innerslang (Tube-Type) finns ett tunt, icke lufttätt gummiskikt på insidan av stommen. Detta skyddar stommen och innerslangen från skador orsakade av kordlagren. Tubeless-däck (utan innerslang) är istället utrustade med ett lufttätt gummiskikt på insidan av stommen, även kallat innerliner eller tubeless-skikt.