Belastnings- och hastighetsindex för lantbruksdäck
Var hittar jag belastningsindexet?
Belastningsindexet anger hur mycket vikt ett däck kan bära vid rätt lufttryck. Koden för detta finns på sidan av däcket. Belasta aldrig ett däck mer än vad belastningsindexet anger! Belastningsindexet används ofta tillsammans med hastighetsindexet, som anger den maximala hastighet som ett däck kan köras med.
VF-däck: upp till 40 procent högre belastningsindex
VF-däck är särskilt bra när det gäller belastningsindex. Namnet på dessa däck är en förkortning av ”Very Increased Flexion” och de kan bära exakt samma vikt med så mycket som 40 procent lägre däcktryck. Namnet säger det mesta, men fördelen är att markpackningen blir mycket mindre än med vanliga däck. En logisk följd är därför att det med samma lufttryck går att belasta upp till 40 procent mer jämfört med vanliga däck. Det är vad vi kallar en dubbel fördel.
Större, bredare och högre däck
Ibland får vi förfrågningar om däck med ett särskilt belastningsindex. Det beror på att när en jordbruksmaskin utvecklas tittar tillverkarna inte alltid på vilka däck som ska sitta under. Och när konstruktionen väl är klar letar de efter ett däck med en viss höjd, bredd och belastningsindex som ännu inte finns. I takt med att maskinerna blir större och större blir däcken undertill allt bredare, med större luftkammare och därmed ett högre belastnings- och hastighetsindex. Vi letar alltid efter en lämplig lösning tillsammans med kunden, så att förarna kan köra säkert på vägarna.

Avläsning av belastnings- och hastighetsindex på däcket
Belastningskapaciteten visas vanligtvis i PLY-värde (PR) eller Load-Index (LI). Hastighet och lastkapacitet är också ofta kopplade till varandra, och då talar vi om ett Load/Speed-index.
Ett Load/Speed-Index på 133A8 innebär alltså att lastkapaciteten är 2060 kg vid en maxhastighet på 40 km/h. Vi har listat alla koder och maxhastigheten/bärförmågan i en tabell för dig.
Indextabell för belastning/varvtal


