Montering av lantbruksdäck
Arbeta alltid med rätt verktyg, med rätt metoder och med ett korrekt tryckluftssystem med tryckskydd. För din egen säkerhet är det också viktigt med skyddsglasögon, skyddsskor, hörselskydd och en däckbur. Om du inte har tillgång till en bur, se till att du har tillräckligt avstånd när du blåser upp däcken.
Demontering av det gamla lantbruksdäcket
Innan ett nytt däck monteras måste det gamla däcket naturligtvis tas bort från fordonet. Det är viktigt att du aldrig - men verkligen aldrig - gör detta medan däcket fortfarande är luftfyllt. Använd kilar för att förhindra att traktorn eller jordbruksfordonet rullar och ställ den sedan på en domkraft. På så sätt kommer hjulet i fråga att lossna från marken.
Smörj fälgflänsen och däckets vulst med monteringsfett. På så sätt kan du med hjälp av de tekniska hjälpmedlen lättare ta bort däcket från fälgen.
Förberedelser för montering av lantbruksdäcket
Monteringen av ett nytt lantbruksdäck, som på grund av inspektionsmöjligheterna sker vertikalt - dvs. på fordonet - börjar med några förberedande steg:
- Kontrollera att däcket, fälgen och innerslangen passar ihop samt att de är anpassade till fordonet och användningsändamålet.
- Rengör fälgen och kontrollera om det finns inre skador.
- Använd alltid en ny innerslang när du monterar en innerslang. För slanglösa däck ska du alltid använda en slanglös fälg och alltid montera en ny slanglös ventil.
- För skrymmande däck, använd hydrauliska verktyg, t.ex. en hållspak och/eller en vulstlyftare.
Som ett sista förberedande steg ska du smörja in fälgflänsen och det nya däckets vulst med däckfett. Applicera ett tunt lager på insidan och utsidan av däcket (tips: på utsidan, ca 5 cm högre än fälgflänsens höjd).
De 7 stegen vid montering av lantbruksdäck
När du påbörjar monteringen, se först till att ventilen eller ventilöppningen är längst ned. Nästa steg:
- Applicera däcket med den första vulsten på fälgkanten.
- Skjut över det bit för bit. Däckets vulst går in i fälgens djupaste spår.
- Pumpa upp innerslangen något och placera den på fälgen genom att föra in ventilen genom ventilhålet.
- Skjut den andra vulsten över fälgkanten och in i fälgens djupaste spår (slutet vid ventilen).
- Centrera däcket på fälgen.
- Kontrollera att innerslangen inte kläms av vulsterna.
- Pumpa upp däcket till ca 2,5 bar och se till att vulsterna sitter ordentligt.
Några allmänna tips för användning
- Värm aldrig upp en fälg som ett däck är monterat på (svetsa eller löd inte)..
- Kontrollera däcktrycket regelbundet.
- Otillräckligt tryck orsakar onödigt slitage på stommen.
- Ett för högt tryck minskar däckets kontaktyta med marken (sämre grepp, större risk för skador).
Dra åt hjulmuttrarna
Dra åt hjulmuttrarna stegvis, växla till diagonalt motsatta muttrar varje gång, tills rätt värde har uppnåtts. Byt ut skadade eller rostiga muttrar mot nya. Åtdragningsmomenten finns under tekniska data i bilens instruktionsbok.
Efterdragning av hjulmuttrar
Hjulen behandlas alltid med primer och ett lager lack före leverans. Detta skyddar hjulen, men innebär också att muttrarna gradvis sliter bort detta lager; särskilt om hjulen byts ut oftare. Så extra kontroller kan inte skada. Dessutom måste hjulmuttrarna ”sätta sig” ett tag efter åtdragningen. För nya fordon och efter varje hjulbyte är det därför nödvändigt att kontrollera hjulmuttrarna var 50:e till 100:e kilometer. Först då är de säkert och korrekt monterade. Är förhållandena vid användning av fordonet extremt svåra? Då rekommenderas det att kontrollera hjulmuttrarna även under mellantiden i samband med rutinkontroller.
Sammanfattningsvis
För att få däcket på plats och pumpat är det viktigt att noggrant kontrollera att däcket (vulsterna) sitter ordentligt på plats. Därefter kan däcket pumpas upp till användningstryck. Gör detta antingen i en däckbur eller på tillräckligt avstånd.