Utväxling, rullningsomkrets och framkant
För att fyrhjulsdriften ska kunna utnyttjas optimalt måste framdäckens rullomkrets vara mindre än bakdäckens, så kallad frontrun. På en traktor finns det oftast angivet vilka däck som är standardmonterade. Ofta är flera storlekar möjliga på en viss traktortyp, inom gränserna för en korrekt framkant. Värdet på den främre överkörningen ligger mellan +1% och +5% (främre däckets rullningsomkrets > bakre däckets rullningsomkrets) vid optimal användning av traktorns fyrhjulsdrift. De tillåtna värdena för överkörningen ligger mellan 0 % och +6 %. Ett överskridande som är mindre än 0 % och större än +6 % kan inverka negativt på traktorns kör- och styrbeteende (särskilt i kurvor) och orsaka (överdrivet) slitage på fram- och bakdäcken samt för tidigt slitage på transmissionen.
Förhållandet mellan fram- och bakaxlarnas varvtal är en fast faktor i ett mekaniskt fyrhjulsdrivet system (det bestäms av växellådans utväxling). Detta förhållande kallas utväxlingsförhållandet och ligger vanligtvis mellan 1,20 och 1,50 beroende på traktorns fabrikat och typ.
Det exakta mekaniska utväxlingsförhållandet anges i manualen/bruksanvisningen för varje traktor.

Bestämning av framkant
När du känner till fram- och bakdäckens rullningsomkrets och traktorns utväxlingsförhållande kan du använda följande formel för att beräkna den främre slaglängden:
(Framdäckets rullningsomkrets x utväxlingsförhållande) - Bakdäckets rullningsomkrets | ||
----------------------------------------------------------------------------------------------------- | x 100% | = % förskott |
Bakdäckets rullningsomkrets |

Dynamisk mätning av utväxlingsförhållandet
1. Framhjulsdrift och differential
slås på
2. Markera fram- och bakdäck på
undersidan eller på kontaktytan
3. Rotera bakdäcket 10x (framåt)
4. Räkna framhjulets varvtal
5. Beräkning: varvtal
Dividera framhjulet med 10
Till exempel: 13,5/10 = 1,35
Överföringsförhållandet
Den exakta mekaniska utväxlingen för de flesta traktorer finns i instruktionsboken. Behöver du personlig rådgivning från våra experter? Naturligtvis står vi alltid till tjänst!
Andra bredder på samma fälg: konvertera från tum till mm
I vissa situationer kanske du vill använda däck med olika bredd på en fälg. Det är möjligt, men det kan ibland vara komplicerat att konvertera däckdimensioner från tum till mm. Vi förklarar gärna hur det fungerar. En tum är lika med 25,4 mm. Så du kan räkna ut hur du konverterar däckdimensionen i tum till däckdimensionen i millimeter. Detta är vanligtvis inte ett exakt tal, utan en approximation. Ett 12.4R20-däck är t.ex. 12,4 tum brett, vilket motsvarar 315 mm. Den däckdimension som motsvarar detta i millimeter är 320/85R20.
Siffran 320 i det här exemplet är däckets bredd i mm, 85 är förhållandet mellan höjd och bredd, R står för radiell konstruktion. I det här fallet står siffran 20 för fälgens diameter i tum, som naturligtvis ska vara densamma för båda däckstorlekarna.
Felaktig pre-exekvering kan få negativa konsekvenser. Dessa inkluderar:
- Högre bränsleförbrukning
- Mer däckslitage än normalt
- Slitage på underredet
- Dålig koppling och frikoppling av fyrhjulsdriften
- Skador på grund av glidning i marken