Europeisk däckmärkning: vad är det?
Den europeiska däckmärkningen har varit obligatorisk för nya däck sedan den 1 november 2012 och gäller för personbilar samt lätta och tunga nyttofordon. En ny EU-däcketikett kommer att gälla från och m...
Läs merDen europeiska däckmärkningen har varit obligatorisk för nya däck sedan den 1 november 2012 och gäller för personbilar samt lätta och tunga nyttofordon. En ny EU-däcketikett kommer att gälla från och m...
Läs merJordbruksfälgar består alltid av en fälgring och en skiva inuti. Det finns fälgar med fasta och justerbara skivor. På grund av den stora mångfalden av jordbruksfordon finns det nästan inte två fälgar s...
Läs merVinterdäck krävs på vintern. Dessa vinterdäck är märkta med en M+-beteckning eller 3PMSF-symbolen med en snöflinga. Vad betyder dessa märkningar och vad är skillnaden mellan M+S och 3PMSF-märkningen? D...
Läs merDen största skillnaden mellan olika däck, förutom däckets konstruktion (radial eller diagonal) och de många olika storlekarna och profilerna, är om däcket är av TT-typ (slangtyp) eller TL-typ (slanglös...
Läs merKänner du igen dig i att en viss lastbilshjulsbeteckning inte är helt tydlig? Vi får regelbundet frågor om ett hjuls offset. Detta anges med ET-värdet, som kommer från tyskans Einpresstiefe. ET-värdet ...
Läs merLastindexet för ett lastbilsdäck, även kallat lastindex eller lastindex, anges alltid tillsammans med hastighetsindexet. Det är viktigt att fråga sig själv om man använder rätt lastbilsdäck för vikten ...
Läs mer