Europeisk däckmärkning: vad är det?
Förklaring av däcketikett
Varje nytt däck förses med en däcketikett, som visar ett prestandaindex för tre sektorer. Denna etikett (klistermärke på däck för personbilar och lätta lastbilar) visar bland annat rullmotståndet (= bränsleförbrukning). Klassificeringen är från A (låg) till G (hög). Information om väggrepp på vått underlag (= säkerhet) klassificeras också på däcketiketten från A till G, och det externa däck- och vägbanebullret visas som ett värde. Med hjälp av däcketiketten kan användaren välja ett kostnadseffektivt och säkert däck med hänsyn till bränsleförbrukning, väggrepp och miljöpåverkan.
Vad betyder ikonerna?
Däckmärkningen härrör från en europeisk förordning för att förbättra trafiksäkerheten, minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen och göra trafiken tystare. Vad betyder de tre ikonerna som används:
Rullmotstånd
Det finns 7 klasser (A till G), vilket innebär en skillnad på 7,5 % mellan den mest fördelaktiga (A) och den mest ofördelaktiga klassen (G). Så mellan A och G finns 7,5% bränslebesparingar eftersom rullmotståndet är lägre eller högre. Besparingspotentialen för varje klass är mellan 0,10 och 0,15 l/100 km. *
Grepp på vått underlag
Det finns 7 klasser (A till G), med en skillnad på ≥ 30% i bromssträcka på vått underlag mellan A och G. Vid 80 km/h är det ≥ 18 m. Från A till B är skillnaden 3 till 4 m, från B till C 4 till 5 m, från C till E 5 till 6 m, från E till F mer än 6 m; kategorierna D och G används inte.
Externt rullande buller
Bullerproduktionen representeras av 3 ”vågor”. 3 vågor = 2001/43: nuvarande standard, 2 vågor = 661/2009: mellan den framtida gränsen (2016) och 3dB under, 1 våg = mer än 3 dB under den framtida gränsen. **
* Däck måste uppfylla minimikrav på prestanda för att få marknadsföras inom EU. Sedan 2014-11-01 är däck med rullmotstånd G och våtgrepp F inte längre tillåtna.
Undantag från detta:
- Regummerade däck.
- Professionella offroad-däck.
- Däck som endast är avsedda att monteras på fordon som registrerades första gången före 1990-10-01.
- T-spardäck avsedda för provisorisk användning.
- Däck för hastighetskategorin under 80 km/h.
- Däck med en nominell fälgdiameter som inte överstiger 254 mm (10 tum) eller inte understiger 635 mm (25 tum).
- Däck med egenskaper som främjar väggreppet (t.ex. dubbdäck).
- Däck som är konstruerade enbart för montering på fordon som uteslutande är avsedda för tävling.
** Däck till personbilar: standard efter sektionsbredd (klasser), däck till skåpbilar och lastbilar: standard efter kategori.

Nya kriterier kommer att läggas till
Den europeiska däckmärkningen infördes 2012 och kommer att förnyas och förbättras från och med den 1 maj 2021. När den nya märkningen blir obligatorisk kommer du att kunna göra bättre val tack vare ökad medvetenhet och tillägget av nya kriterier: körsträcka, slitstyrka och grepp på snö och is. Det nya är att märkningen även gäller däck för tunga kommersiella fordon, som hittills inte har varit märkta.
Visuellt kommer du att känna igen den nya versionen av den europeiska däckmärkningen. Det beror på att den bygger på EU:s energimärkning, som används för att klassificera olika elektriska apparater. De ursprungliga piktogrammen finns kvar, vilket framgår av bilden.
Mer energieffektivitet
De nya reglerna kommer att leda till energibesparingar som motsvarar en minskning med 4 miljoner bilar på EU:s vägar varje år, enligt kommissionen. Miguel Arias Cañete, EU-kommissionär med ansvar för klimat och energi, välkomnade därför initiativet: ”Energieffektivitet gäller även vårt sätt att köra. Genom att byta till de mest energieffektiva däcken kan europeiska medborgare och företag minska sin bränsleförbrukning avsevärt, spara pengar och gynna miljön. Detta är Europas väg till verklig energisäkerhet och klimatskydd.”
Välj rätt däck snabbare och mer effektivt
Den stora fördelen med de nya märkningarna är att du snabbare och mer effektivt kan välja rätt däck för din situation. Dessutom behöver du inte göra något själv när den nya regeln träder i kraft. Vi ser till att den nödvändiga informationen för hela vårt sortiment är korrekt och tillgänglig.
Högre effektivitet med lägre klassificering
En fördelaktig däckmärkning - dvs. med låga betyg - ger användaren bättre effektivitet i praktiken. Tyska TÜV övervakade en fältstudie som utfördes av syntetgummitillverkaren Lanxess och kom fram till överraskande slutsatser. En tankbil med ”gröna” B-märkta däck jämfört med en identisk tankbil med standarddäck i kategori D gav i slutändan en besparing på 8,5% under 40.000 km.

Vilket är det viktigaste inköpskriteriet?
Vanligtvis köper vagnparksansvariga och ägare av transportföretag däck baserat på
- livslängden i kilometer;
- priset och
- rullmotstånd.
Det kan därför vara mer fördelaktigt för företagets totala effektivitet att välja ett något dyrare däck med en lägre (= bättre) etikett än ett billigare. Vi förklarar gärna hur detta fungerar.
Ett exempel:
Ett transportföretag med en flotta på 300 40-tonnare med däck med rullmotstånd D på den europeiska däckmärkningen kan spara 1,5 miljoner euro i bränsle per år genom att välja B-märkta däck. Utgångspunkt: varje fordon kör 150.000 kilometer per år, bränslekostnaden är 1,40 euro. En ytterligare fördel är koldioxidbesparingar på mer än 3.000 ton per år.