Last- och hastighetsindex på lastbilsdäck
Var hittar jag belastningsindexet på ett lastbilsdäck?
Belastningsindexet anger hur mycket vikt ett däck kan bära vid rätt lufttryck. Koden för detta finns på sidan av däcket. Belasta aldrig ett däck mer än vad belastningsindexet anger! Belastningsindexet används ofta tillsammans med hastighetsindexet, som anger den maximala hastighet som ett däck kan köras med.
Däcktryck och däckens lastkapacitet
Ett däcks maximala belastningskapacitet gäller endast om däcket är korrekt pumpat. Regelbundna kontroller av däcktrycket har flera positiva effekter:
- lastbilen och/eller släpet kan lastas maximalt;
- däcket slits mindre snabbt;
- bränsleförbrukningen påverkas positivt; och
- säkrare användning garanteras;
- kostnadsbesparingar.
Lastindex måste vara minst lika stort som det ursprungliga
Vid byte av däck är det viktigt att det nya däckets belastningsindex är minst lika högt som originaldäckets; ett högre index är tillåtet, ett lägre aldrig. Först då är däcket lämpligt för användning. Det är viktigt att däck med identiskt belastningsindex används på samma axel. Det nödvändiga lägsta belastningsindexet gäller för varje enskilt däck på en axel. Ett däck med för högt belastningsindex på ena sidan kan inte kompensera för ett för lågt belastningsindex på den andra sidan på samma axel.
Däck med lastindex
Lastindex | KG | Lastindex | KG | Lastindex | KG | Lastindex | KG |
115 | 1215 | 131 | 1950 | 147 | 3075 | 163 | 4875 |
116 | 1250 | 132 | 2000 | 148 | 3150 | 164 | 5000 |
117 | 1285 | 133 | 2060 | 149 | 3250 | 165 | 5150 |
118 | 1320 | 134 | 2120 | 150 | 3350 | 166 | 5300 |
119 | 1360 | 135 | 2180 | 151 | 3450 | 167 | 5450 |
120 | 1400 | 136 | 2240 | 152 | 3550 | 168 | 5600 |
121 | 1450 | 137 | 2300 | 153 | 3650 | 169 | 5800 |
122 | 1500 | 138 | 2360 | 154 | 3750 | 170 | 6000 |
123 | 1550 | 139 | 2430 | 155 | 3875 | 171 | 6150 |
124 | 1600 | 140 | 2500 | 156 | 4000 | 172 | 6300 |
125 | 1650 | 141 | 2575 | 157 | 4125 | 173 | 6500 |
126 | 1700 | 142 | 2650 | 158 | 4250 | 174 | 6700 |
127 | 1750 | 143 | 2725 | 159 | 4375 | 175 | 6900 |
128 | 1800 | 144 | 2800 | 160 | 4500 | 176 | 7100 |
129 | 1850 | 145 | 2900 | 161 | 4625 | 177 | 7300 |
130 | 1900 | 146 | 3000 | 162 | 4750 |
Hastighetsindex för lastbilsdäck
Hastighetsindex är en kod för den högsta körbara hastigheten för ett däck. Koden finns - tillsammans med belastningsindexet - på däckets sidovägg. Däck för fordon som inte eller sällan används på vägarna har också en kod.
Hastighetsindexet skapades en gång i tiden för att anpassa däckens motstånd till bilarnas (allt högre) hastigheter och baseras på tillverkarens laboratorietester. Varje hastighetsintervall har sin egen bokstav eller en bokstav/sifferkombination för de lägsta kategorierna. I testet pressas däcket mot en stor metalltrumma och sedan ökas trummans hastighet till den önskade hastigheten.
Det hastighetsindex som anges gäller endast för däck som inte är skadade, åldrade eller överbelastade. För reparerade däck garanterar tillverkaren inte det ursprungliga hastighetsindexet eftersom kvaliteten på reparationen inte kan garanteras. Dessutom är det viktigt för hastighetsindexet att däcktrycket inte är för lågt.
Hastighetsindex (SI)
Symbol för hastighet | Maximal hastighet (km/h) | Symbol för hastighet | Maximal hastighet (km/h) | Symbol för hastighet | Maximal hastighet (km/h) |
---|---|---|---|---|---|
A1 | 5 | D | 65 | Q | 160 |
A2 | 10 | E | 70 | R | 170 |
A3 | 15 | F | 80 | S | 180 |
A4 | 20 | G | 90 | T | 190 |
A5 | 25 | J | 100 | U | 200 |
A6 | 30 | K | 110 | H | 210 |
A7 | 35 | L | 120 | V | 240 |
A8 | 40 | M | 130 | ZR | >240 |
B | 50 | N | 140 | W | 270 |
C | 60 | P | 150 | Y | 300 |