TT av TL, slangtyp av slanglöst band

Den största skillnaden mellan olika däck, förutom däckets konstruktion (radial eller diagonal) och de många olika storlekarna och profilerna, är om däcket är av TT-typ (slangtyp) eller TL-typ (slanglös). Skillnaden är att det förstnämnda kräver en innerslang och det sistnämnda inte gör det.
TT-of-TL,-tube-type-of-tubeless-band

Luft ger bärförmåga

Däcket är den enda kontakten med vägytan. Det påverkar därför i hög grad kör- och köregenskaperna. Däcken utvecklas med särskild hänsyn till underlagets beskaffenhet (användning), den temperatur som uppstår och belastningen. Gummiblandningen och slitbanan är delvis anpassade till detta för varje typ av däck. Lufttrycket i ett däck står för 90% av belastningen på däcket. Däcket självt bär upp resten.

Slanglöst

Ett slanglöst däck passar exakt på den slanglösa fälgen med en speciell upphöjd fälg (hump) och ger en lufttät tätning på den. Det behövs ingen speciell innerfälg eller fälgtejp. Ventilen sitter i själva fälgen med en gummitätning. När det gäller stomme och gummiblandning är detta däck så kompakt att ingen eller mycket lite luft kan ta sig ut genom porerna.
En fördel med det slanglösa däcket är att om det uppstår en punktering i slitbanan, t.ex. på grund av en spik, töms däcket gradvis på luft. Samtidigt innebär detta att väghållningen minskar jämnt. Det är mycket säkrare. En punktering går ofta att laga genom att lägga på en däcklapp på insidan eller, vid mer omfattande skador, genom vulkanisering.

tube-type-tubeless-band-binnenband

Slangförsedda däck

Av de två däcktyperna (TT respektive TL) är slangdäcket den mer traditionella lösningen. Det yttre däcket är försett med en innerslang med egen ventil. På grund av de gränser för radiell och total flexibilitet som fastställts för varje storlek måste innerslangen passa exakt i ytterdäcket; en innerslang som är för stor kan knäckas och därmed vara mer benägen att gå sönder. En för liten innerslang kan sträckas ut för mycket, vilket leder till minskat motstånd mot nötning och försämrad tätning. Vid punktering är det billigare att byta ut innerslangen jämfört med ett helt (slanglöst) däck.

Risker respektive problemområden vid användning av en innerslang är

  • fel storlek (passform mellan innerdäck och fälg),
  • friktion mellan inner- och ytterdäck som orsakar för mycket värme (risk för punktering)
  • plötslig lufttömning vid punktering (väghållning och styrbarhet),
  • utskjutande innerslang när däcket skadas (kläms av och spricker plötsligt),
  • användning av fälgtejp (skyddar mot kanter och ojämnheter i fälgen).

TIP

Felaktig montering av ett däck kan leda till skador på däcken, fälgarna, fordonet eller personer. Det är därför mycket viktigt att sådant arbete utförs av utbildad personal med lämpliga verktyg (se däckbur).
Det är alltid obligatoriskt att ta del av däcktillverkarens och fordonstillverkarens tekniska anvisningar samt bruksanvisningen för monteringsmaskinen och monteringsverktygen.

Registrering och kontakt

Har du inte tillgång till vår onlinebutik ännu? Begär ett gratis konto här. Du kan alltid lita på att vi ger dig sakkunnig och detaljerad rådgivning. Kontakta gärna en av våra experter på +31 (0) 523 850 850 eller fyll i kontaktformuläret.

Contactați-ne